Uzmanību! Jūs šobrīd skatāties forumu ierobežotā režīmā - autorizējaties (lapas augšdaļā) vai reģistrējaties lai piekļūtu visām foruma iespējām (tēmas / atbildes izveidošana, piekļuve sarakstiem «Atlasītās», «Manas tēmas», «Neizlasītās»).
Grāmatvedības un tirdzniecības dokumentu noformēšana. Ierīces maksājumu reģistrēšanai. Darījumus apliecinoši dokumenti
Patapinājuma līgums(nekustamajam īpašumam) Uz tēmu sarakstu
26 ziņojumi
Atbildes (10)
811 ziņojumi
26 ziņojumi
Saskaņā ar Civillikuma 1947.pantupatapinājums (lietošanas aizdevums) ir līgums, ar kuru kādam nodod lietu bez atlīdzības, bet noteiktai lietošanai, ar nosacījumu atdot to pašu lietu. Šī likuma 1948.pantsnosaka, ka par patapinājuma priekšmetu var būt kā kustamas, tā arī nekustamas lietas. Par patapinājuma priekšmetu var būt arī svešas, bet tikai ne patapinājuma ņēmēja paša lietas. Savukārt Civillikuma 1960.pantsparedz, ka patapinājuma ņēmējam ir jāatdod patapinātājam ne vien pati lieta, bet arī visi līdz ar to patapinātie piederumi, kā arī tās augļi un visa cita no tās iegūtā peļņa. Atbilstoši Civillikuma 1965.pantam patapinātājam ir jāatlīdzina patapinājuma ņēmējam izdevumi, ko viņš taisījis patapinātajai lietai, ciktāl tie bijuši nepieciešami vai taisīti ar patapinātāja noteiktu piekrišanu.
Ņemot vērā minēto, patapinātājam (mājas īpašniekam)– fiziskai personai – ir jāatlīdzina patapinājuma ņēmējam – SIA – nekustamā īpašuma rekonstrukcijas izdevumi.
Tādējādi, uzskatām, ka patapinājumā ņemtā nekustamā īpašuma rekonstrukcija nav veikta SIA saimnieciskās darbības nodrošināšanai.
Attiecībā uz priekšnodokļa atskaitījumiem, likuma 10.pantapirmās daļas 1.punktsnosaka, ka tikai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētai apliekamai personai ir tiesības nodokļa deklarācijā kā priekšnodokli no budžetā maksājamās nodokļa summas atskaitīt no citām apliekamajām personām saņemtajos nodokļa rēķinos norādītās nodokļa summas par precēm un pakalpojumiem savu ar nodokli apliekamo darījumu nodrošināšanai.
Līdz ar to uzskatām, ka SIA nav tiesību atskaitīt kā priekšnodokli no citām apliekamajām personām saņemtajos nodokļa rēķinos norādītas summas par precēm un pakalpojumiem par patapinātā nekustamā īpašuma rekonstrukcijas darbiem .
Ievērojot likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 5.pantaceturto daļu, pie izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaitāmi arī ziedojumi vai dāvinājumi citām personām, un
Saskaņā ar 04.07.2006. MK noteikumu Nr.556 „Likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” normu piemērošanas noteikumi” 45.punktu piemērojot likuma 5.pantaceturto daļu, nodokļu maksātājs savu apliekamo ienākumu nedrīkst samazināt par šajā panta daļā minētajām summām, kā arī citām summām, kuru izmaksāšana nav ekonomiski saistīta ar nodokļu maksātāja saimniecisko darbību. Pārbaudot nodokļu maksātāja apliekamā ienāku¬ma pareizību, Valsts ieņēmumu dienests nosaka, vai izdevumi ir ekonomiski saistīti ar nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, kā arī izvērtē to būtību un izmaksāšanas pamatu.
Ja komercsabiedrība veic tai nepiederoša nekustamā īpašuma (kuru izmanto uz patapinājuma līguma pamatā) rekonstrukcijas darbus, kuri būtiski palielina objekta ekspluatācijas laiku, un īpašnieks neatlīdzina minētos izdevumus, komercsabiedrības ar uzņēmumu ienākumu nodokli apliekamo ienākumu jāpalielina par tāda nekustamā īpašuma rekonstrukcijas darbu izdevumiem.
Par saistītiem ar saimniecisko darbību varētu uzskatīt izdevumus, kuri nepieciešami minētā nekustamā īpašuma uzturēšanai vai saglabāšanai.
Savukārt ja nekustamais īpašums tiks izmantots uz nomas līguma pamata, tad saskaņā ar likuma „Par UIN” 13.pantaastoto daļu, ja pamatlīdzekļi ir nomāti bez izpirkuma tiesībām un tie pēc nomas termiņa izbeigšanās jāatdod īpašniekam, kā arī ja nomas līgumā ir paredzēta pamatlīdzekļu rekonstrukcija, uzlabošana vai atjaunošana, šo izmaksu summa nomniekam jānoraksta vienlīdzīgās daļās atlikušajā nomas periodā. Ja saskaņā ar līgumu iznomātājs kompensē nomniekam šīs rekonstrukcijas, uzlabošanas vai atjaunošanas izmaksas, šī izmaksu summa jāiekļauj nomnieka apliekamajā ienākumā.
Ievērojot šā panta devīto daļu, ja nomnieks veic iznomāto pamatlīdzekļu rekonstrukcijas, uzlabošanas vai atjaunošanas darbus, kas nav paredzēti nomas līgumā, vai ja nomas līgums nav noslēgts, nomnieka apliekamais ienākums tiek palielināts par šo reko
26 ziņojumi
26 ziņojumi
2691 ziņojums
26 ziņojumi